Enigma zijspannen

Graag laten wij een Nederlandse zijspanbouwer aan het woord: in dit geval Roger Visser, fabrikant van de bekende Enigma Zijspannen:

Het begin van Enigma zijspannen:

Roger: Het is allemaal begonnen in 1992, januari om precies te zijn. Toen ben ik gestart met het bouwen van een zijspancombinatie met als basis een BMW R100/7. Het model werd aangepast en het zijspan zelf ontworpen en gemaakt. Een week voor de zomervakantie was het geheel af en werd een proefrit gemaakt dwars door Engeland en Schotland.

De eeste spannen:

Enigma 1De naam van deze combinatie was “Enigma 1.0”. Waarom Enigma? Deze combinatie bevatte zoveel onderdelen van diverse andere merken dat het wel een puzzel leek. Na wat zoeken kwam de naam enigma naar boven wat raadsel, puzzel, mysterie betekent.
Na een jaar was Wilma, mijn ega, het zat om altijd achter me aan te steppen met haar motor dat die ook een zijspan wilde. Dat werd dus de tweede die ik bouwde; een Yamaha XV750 met een aangepaste Velorex bak.

Vervolgens komen de vrienden en bekenden, hier werden ook zijspannen, schommelarm-voorvorken e.d voor gebouwd.
In 2001 ben ik gestart met de bouw van mijn tweede zijspan, die dus dan de Enigma 2 ging heten. De motor was compleet eigenbouw met een Alfa Romeo 1500 cc boxermotor erin. Hetzelfde zijspan kwam er naast. Nadat ik jaren later in de sneeuw schade aan de bak had gereden ben ik een groter zijspan gaan bouwen. Deze werd ontworpen volgens mijn eigen wensen als kampeerder die ook graag lekker wil sturen. De bak die hieruit ontstond is de Dhà (wat het getal 2 is in het Gealic).

En toen werd het serieus  – Enigma Zijspan bouwer

Enigma 2Vanaf dat moment ontstond het idee om hier een mal van te maken en deze zijspannen te gaan verkopen. Dus in januari 2011 de gang gemaakt naar de Kamer van Koophandel en me officieel laten inschrijven als zijspanbouwer. De naam van de onderneming was al gauw duidelijk: Enigma Zijspannen & Technische Oplossingen. Mijn motor was inmiddels al redelijk bekend zodat veel mensen het al hadden over “de Enigma”.

We zijn nu vijf jaar verder en inmiddels ben ik part-time gaan werken bij mijn werkgever en de rest van de tijd ben ik dus deeltijd zijspanbouwer.

Er worden door “Enigma Zijspannen” nieuwe zijspannen aangebouwd maar ook veel zijspannen omgebouwd; De eigenaar koopt een andere motor en het zijspan wordt dan volledig nagekeken, gespoten, frame opnieuw voorzien van poederlak en aangepast voor weer jarenlang gebruik aan de nieuwe motor. Verder worden schommelarm voorvorken gemaakt en reparaties en aanpassingen aan zijspancombinaties gedaan.

Aangezien zowel de Enigma 1 en 2 allebei op LPG reden heb ik me ook verdiept in LPG inbouw. Dat kan dus ook gerealiseerd worden door “Enigma Zijspannen”.

We rijden nog steeds…

winter zijspan enigmaMaar er wordt natuurlijk niet alleen gebouwd! Er wordt ook nog steeds zijspan gereden. Het hele jaar door. Maar om onze zijspannen niet te veel te laten lijden onder de winterse omstandigheden heb ik ook een winterzijspan gebouwd. Daarmee worden treffens bezocht in de sneeuw, zoals in Noorwegen.

Ook omdat er veel wordt gereden met zijspannen kan “Enigma Zijspannen” putten uit veel praktijkervaring en voor veel problemen praktische oplossingen bieden.

Contact Enigma zijspannen:

Enigma Zijspannen & Technische Oplossingen
Rijksweg 15 Den Helder
www.ezto.nl
ook te volgen op Facebook: https://www.facebook.com/Enigma.Zijspannen
Groet Roger Visser.

2 Comments

  1. By Pieter Heijne Geplaatst op oktober 1, 2018

    goedemiddag Rogier ik ben op zoek naar een hulp frame om een zijspan frame gemakkelijker aan een Yamaha Virago te kunnen monteren heb jij dit of weet je misschien waar dit te koop is?

    mvg Pieter Heijne

    • By Zijspannende admin Geplaatst op november 5, 2018

      Hallo Pieter,

      Sorry voor de wat vertraagde reactie, bij deze:
      Onze site geeft slechts informatie over zijspannen. Voor uw vraag kunt u beter direct contact opnemen met enigma zijspannen/roger.

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *